Udruženje poslodavaca Federacije BiH
Tel. +387 33 552 460
Fax. +387 33 552 461

Prezentacija unapređenje privrednog pravosuđa u BiH u uslovima krize COVID-19

Prezentacija unapređenje privrednog pravosuđa u BiH u uslovima krize COVID-19
Projekat tehničke pomoći za unapređenje poslovne klime kroz brže rješavanje privrednih predmeta u Bosni i Hercegovini pruža podršku pravosudnim institucijama u BiH da implementiraju reforme koje će poboljšati efikasnost i pristup privrednom pravosuđu. Projekat implementira Svjetska banka uz finansijsku podršku Vlade Velike Britanije, a u sklopu projekta sačinjena je i prezentirana analiza o privrednom pravosuđu u uslovima krize Covida-19. Prezentaciji je prisustvovala sekretar UPFBiH Mersiha Jusić.

U analizi se navodi da je, zbog strogih mjera za suzbijanje širenja virusa poput lockdowna, opao broj kako novih privrednih predmeta koje su zaprimili prvostepeni sudovi u BiH, tako i broj riješenih predmeta. Kao rezultat toga, zaostatak je ostao relativno stabilan. Sudovi nisu mogli održavati ročišta koja su zahtijevala okupljanje većeg broja ljudi u jednoj prostoriji. Kao rezultat toga, većina velikih stečajnih predmeta nije mogla biti procesuirana.

Istaknuto je da su najveći izazovi za sudove u BiH u odgovoru na krizu COVID-19 nedovoljno razvijeni zakonodavni okvir i infrastruktura za e-identifikaciju i e-usluge te da se očekuje, ukoliko kriza potraje, da će se broj novih privrednih predmeta povećati u 2021. godini, što će biti rezultat usporavanja u rješavanju predmeta u 2020. godini i povećanog broja privrednih sporova koje je prouzrokovala kriza, kao što su sporovi koji se odnose na radna ili stečajna pitanja.

Kako bi sudovi ublažili ove rizike, preporučeno je organizovanje radno opterećenje sudova korištenjem najažurnijih statističkih informacija koje proizvodi CMS, uvođenje mjere za smanjenje zaostatka u Općinskom sudu u Sarajevu poput ustupanja dijela neriješenih predmeta drugim sudovima, unapređenje poslovnih procesa u svim sudovima, odnosno uvođenje rada u smjenama, izrada općih smjernice koje će usmjeravati proces upravljanja krizom, te osiguranje programa specijalizirane obuke za sudije, na primjer o stečajnim postupcima i postupcima likvidacije.

Istaknuto je da je čak 92 posto privrednih subjekata koje je anketirao tim Svjetske banke navelo da njihovi zaposlenici koriste elektronsku poštu i elektronski procesuiraju dokumente, te da su spremni na komunikaciju na daljinu.

U cilju omogućavanja e-komunikacije sa sudovima potrebno je unaprijediti CMS tako da bude interaktivan alat za e-komunikaciju između stranaka i suda, uskladiti regulatorni okvir o e-uslugama i e-identifikaciji sa zakonodavstvom EU-a, izgraditi neophodnu fizičku infrastrukturu za e-identifikaciju i e-usluge, unaprijediti procesna pravila koja uređuju prihvatljive oblike e-identifikacije u komunikaciji sa sudovima, unaprijediti modalitete razmjene informacija na daljinu

U prezentaciji je također naglašeno da je potrebno, u cilju ubrzavanja rješavanja određenih vrsta predmeta, izmijeniti i dopuniti zakone o parničnom postupku radi uvođenja dokumentarnog kolosijeka koji omogućava razmatranje isključivo u pisanom obliku nekih vrsta predmeta i online kolosijeka koji sudijama omogućava održavanje ročišta u nekim građanskim i privrednim predmetima putem videokonferencija.